Vi brukar göra precis så som man egentligen inte ska enligt sömnforskningen….. Men vi mår gott av det så vi fortsätter… Vad är det vi gör? Jo, vi har en klockradio som går igång 05.55 med sjöväderprognosen. Visst låter det helt fantastiskt… Efter sjövädret där vi fått veta hur mycket det blåser både på Hallandsväderö och vid Kemifyr. Efter detta kommer 6 nyheterna då slumrar vi nog ofta till för det är inte så ofta vi kan berätta för varandra om det verkligen hade hänt något i världen…. Efter lite annat prat så är klockan 06.25 och det är dags för Tankar för dagen. Väldigt ofta fantastiska reflektioner över livet i stort. I dag var det Bob Hanson som är en av mina favoriter. Lyssna gärna! 

Tankar för dagen

En stunds eftertanke mitt i morgonens nyhetsflöde.

Mer Maräng i livet…. Bob Hansson – Tid för omstart  Mer Wow!   https://sverigesradio.se/tankarfordagen

Man kan ju fundera över om det som Ernst och Lennart har gjort idag var – Wow och mer Maräng i livet 🙂 

Det har iallafall varit en dag som rullat på…. 🙂 

Rullen är ett av mina absoluta favorithjälpmedel för träning.

Det är många år sedan jag kom i kontakt med rullen första gången. Det var en kurs för sjukgymnaster (på den tiden då det hette sjukgymnast..) och vi fick lära oss övningar för att jobba med bålstabiliteten.

Finessen med rullen är just att det är en rulle 🙂 Den rör på sig och ställer då krav på många muskler för att du inte ska rulla av. Du måste helt enkelt aktivera även de små musklerna i ryggen – Multifider och den djupa magmuskulaturen – Transversus abdominis. De måste börja samarbeta för att du ska kunna ligga kvar på rullen. Det är just detta som är ett problem för många idag. Att vi har tappat kontakten med vår djupa hållningsmuskulatur och får då ont i ryggen. Träningen på rullen ger dig en bättre medvetenhet om din hållning. Den ger stimulans av muskler och hud vilket ger en ökad genomblödning och rörlighet i ryggen.

En annan stor fördel med att träna på rullen är att du inte tränar några långa pass. Max 10 minuter och du har fått bra träning som ger både ökad rörlighet, styrka och uthållighet för “mittimitten” 🙂

Grunden i att träna på rullen är att aktivera “mittimitten” = att trycka svanken mot rullen så att du aktiverar de djupa magmusklerna som “pratar” med de djupa ryggmusklerna. Bilderna visar en Snöängel. Jobba ner svanken och låt händerna / fingertopparna glida längs golvet så högt upp över huvudet som du kan komma. Glid sedan tillbaka ner längs med kroppen igen och Andas!  Många av oss kommer inte ner med händerna mot golvet och kommer inte heller så högt upp över huvudet. Ofta kan man även vara osymmetrisk så att en sida kommer längre än den andra.  Jobba efter egen förmåga! En dag så kan du! Detta är en väldigt bra övning för stela axlar. Det får kännas men ska inte göra ont. Gör fem omgångar och andas lugnt hela tiden.    Text ifrån Bloggen på Formbar: https://www.formbar.se?ref=carinahammarstrand1

 

Mer Maräng och Wow!  I kväll var jag en sväng in till Ängelholm för att träffa mina vänner i Englanätet.

Beskrivning saknas.

Erika som jobbar med parkerna i Ängelholm berättar om speciella platser och växter.  https://englanatet.se/

Axlarna vid en vägg

Om jag tänker favoriter när det gäller träning så blir det så väldigt många.
Men om jag skalare ner det till favoriter för axlarna
och axlarna i stående och skalar en gång till …. axlar i stående vid en vägg.
Ja, då blir det dagens pass av #enkeltattträna 🙂
Ståendes vid en vägg och med en vikt om du vill.
Om du har riktigt tråkiga axlar så prova att träna i ryggliggande på ett golv.
Det får kännas jobbigt men inte göra ont.
Kämpa på! Detta är rörelser som gör skillnad!