För fjärde dagen på raken kör vi 30 minuter MorgonYoga. Jätte skönt! 

Mitt Facebookinlägg på Formbar idag:

           Lyssna på Ditt Hjärta 🙂 

Vår vilopuls berättar mycket för oss.  Att veta vad du har för vilopuls kan ge dig information om hur kroppen mår.  När vilopulsen ligger högre än normalt kan det bero på att du har en infektion på gång, att du befinner dig i en stressad period.  Om du tränar mycket kan en ökad vilopuls vara ett tecken på att du är övertränad och kan behöva vila. 

Generellt kan man säga att en låg vilopuls är lika med bra fysisk form. Det beror på att hjärtat blir starkare och bättre på att transportera ut mer blod i kroppen för varje slag ju mer man tränar. Därför behöver ett vältränat hjärta inte slå lika många gånger som ett otränat hjärta.

Vilopulsen är lika med antalet pulsslag per minut när du är i vila. Bäst mäter man vilopulsen på morgon när man vaknar av sig själv.
Mät på handleden eller halspulsådern. Räkna på 15 sekunder och multiplicera med fyra.  Man kan även använda pulsklocka och läsa av den. Jag brukar sova med min pulsklocka regelbundet och skriva in min vilopuls i träningskalendern.

Vad är normal vilopuls?  Man brukar benämna normal vilopuls mellan 60 och 80 slag per minut. Men en låg puls på 40 eller över 80 som ligger där regelbundet är också normalt. Det är regelbundenheten i antalet slag som är det intressanta.

Din vilopuls är en bra indikator på om du blir bättre tränad. Särskilt om du börjar mäta din vilopuls vid en tidpunkt då du är relativt otränad och i dålig form. Då kommer du antagligen kunna se mycket tydligt att din vilopuls sjunker efter bara tre-fyra veckors träning.

Lyssna på ditt hjärta! 

// Carina

Idag har vi haft äran att ta hand om Cooper. Husse och Matte skulle vara borta lite över dagen. Så då får vi förtroendet. 🙂 

Baksidan får jobba lite extra med #enkeltattträna idag.   https://www.facebook.com/physiochraft/

Bra helg som vi avslutar med en goo stund på köksverandan.